Congresul Educaţiei, oligopedagogia şi Generaţia Pupici

Un sistem educaţional se află în colaps oligopedagogic (K.O.) atunci când poate pregăti nişte elevi pentru examene terminale, poate şi pentru concursuri de supradotaţi – copiii de export, dar nu mai e în stare să îi şi educe, formarea omului fiind neglijată faţă de instruirea pentru obţinerea de diplome.
În perioada 14-15 iunie 2013, se va desfăşura la Palatul Naţional al Copiilor din Bucureşti, Congresul Educaţiei, care îşi propune să creeze o „agora a sistemului de învăţământ românesc, în cadrul căreia sa fie expusă şi discutată o agendă publică a tuturor palierelor educaţionale”.
Data aleasă pentru acest nou Congres coincide cu efortul maxim al cadrelor didactice, cele din învăţământul preuniversitar fiind preocupate de încheierea anului şcolar, de Evaluarea Naţională sau de Bacalaureatul deja demarat, pe când în universităţi avem sesiunea de examene şi finalizarea studiilor prin licenţă sau masterat. Acesta fiind contextul, nu se poate organiza decât un congres al şefilor, mai gravă fiind inexistenţa unei dezbateri publice răsunătoare, cu o impunere de jos în sus a ordinii de zi. Pentru cele 3 plenuri şi cele 21 sesiuni paralele, tematica e formulată în termeni oarecum lozincarzi, de lemn, dealtfel tipici învăţământului nostru:
Educaţia – instrument cheie pentru prevenirea excluziunii sociale;
Rolul parteneriatului şcoală – întreprindere în îmbunătăţirea formării profesionale iniţiale;
Bune practici în îmbunătăţirea calităţii educaţiei şi formării profesionale la nivelul unităţilor şcolare;
Succesul în şcoală şi dincolo de porţile ei;
Promovarea inovaţiei în formarea profesională iniţială etc.

De notat că prima ediţie a Congresului Educaţiei a avut loc în timpul mandatului ministrului Liviu Maior (1992 -1996), care va fi invitat special al evenimentului. (După presă, fiul dlui Maior este astăzi director SRI.) Alţi vorbitori de seamă sunt Remus Pricopie – Ministrul Educaţiei Naţionale, Mihnea Cosmin Costoiu – Ministru delegat pentru Învăţământ Superior, Cercetare Ştiinţifică şi Dezvoltare Tehnologică, Ecaterina Andronescu – preşedinte Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport, Senatul României, Angel Tilvar – preşedinte Comisia pentru învăţământ, ştiinţă, tineret şi sport, Camera Deputaţilor, Ionel Haiduc – Preşedinte Academia Română. Mai este invitat Reijo Aholainen, consilier în educaţie, Ministerul Educaţiei şi Culturii, Finlanda, desigur pentru a împărtăşi din experienţa acestei ţări, fericite cu poate cel mai performant învăţământ din lume, al cărui model este însă exact contrariul celui real de la noi, fiind bazat pe respectarea profesorului (recrutat dealtfel din primii 10% dintre cei mai buni studenţi!), pe degrevarea acestuia de hârţăgorie (nu există nici măcar inspecţii) şi pe multă lectură, practicată de întreaga societate.
Alţi străini importanţi nu sunt anunţaţi, nici măcar din Republica Moldova. Predomină, fireşte, şefii: înalţi funcţionari, inspectori, directori, experţi, consilieri, cercetători, iar universitarii întrec strivitor preuniversitarii. Şi atunci este de anticipat că vorbitorul tipic statistic va fi un optimist care va argumenta prin exemplele sale de bune practici că „se poate“ şi că toate obiectivele propuse vor fi implementate cu succes, exploatând resursele umane şi materiale aşa cum sunt sau cel mult supunând profesorul preuniversitar nu lecturii măcar de pdf-uri, ca element capabil de autoînvăţare, ci formării de către diferite fundaţii, de regulă necunoscătoare, ca şi autorii de manuale, ale elevului real.

Cea mai importantă întâlnire recentă de asemenea anvergură va fi fost Forumul Educaţiei, 12-14 mai 2010, organizat la Hotel Marriott de grupul Educativa, Liga Studenţilor Români din Străinătate şi Fundaţia Dinu Patriciu, cu o mai amplă deschidere spre învăţământul din alte ţări (vorbitori: Richard Baraniuk de la Rice University, fondatorul bazei de date open-source Connexions, William Bainbridge, preşedintele SchoolMatch şi profesor la Universitatea Dayton, prof. Jukka Kangaslahti, consultant al Comisiei Europene pe Educaţie în cadrul Parlamentului European şi expert în învăţământul finlandez). De asemenea, au fost aici considerate drept serioase perspectivele învăţământului privat în România şi ale implicării în educaţie a elitei noastre tinere.
Dar nici la Hotel Marriott sindicatele n-au fost chemate să explice consecinţele subsalarizării. (A venit însă ministrul Daniel Funeriu, care avea să pulverizeze aceste sindicate spre liniştea de azi a USL, prin demonica interzicere a reţinerii cotizaţiei pe ştatul de salarii!) Cât despre percepţia străzii privind educaţia Generaţiei Pupici, de asemenea a fost ignorată, deşi e însuşi punctul de vedere al contribuabilului.

La observarea romanescă, practicată numai de romancieri în numele acestui contribuabil, fiindcă sociologii sunt focusaţi pe fenomenul electoral, constaţi că percepţia stradală, de o autenticitate greu de contestat, e că în România „scopul suprem al educaţiei e ca elevul să ia bacul“, ceea ce se află în uşoară contradicţie cu imaginea Generaţiei Pupici formată în adulţii care pe ei nu prea se văd: „o generaţie nesimţită şi incultă“! Nesimţirea se vede de către transportaţii în comun când junimea nu dă locul la persoane mai în vârstă, se pupă sau e vorba de sportivi gălăgioşi, iar incultura rezultă din exprimările agramate pe mobil, auzite de toţi, şi fiindcă nu citeşte!

Întorcându-ne webar la tematica Congresului Educaţiei, vedem limpede că se confirmă tocmai mentalitatea că educaţie înseamnă în continuare examene terminale, formare profesională, nu formarea omului. Şi că profesorul subsalarizat va face minuni dacă e hărţuit eficient să adune dovezi că prestează o muncă de calitate. Dispreţuit de elev, de părinţi, de şefi şi de autorităţi, nici dacă ar voi el ca voluntar idealist să dea educaţie şi liste de lecturi bune, nu l-ar băga nimeni în seamă, nu mai are Autoritate şi nu va mai avea multă vreme, fiindcă deocamdată, ca proaspeţi capitalişti, nu ne trebuie o forţă de muncă inteligentă, creativă dar capabilă să-şi apere drepturile, perpetuându-se astfel oligopedagogia.

Webografie
http://www.congresuleducatiei.ro
http://www.campusnews.ro/stiri-stiri-7288424-specialist-finlandez-educatie-daca-nu-bani-investesti-educatie-incearca-ignoranta-vei-seama-costa-foarte-scump.htm
http://www.evz.ro/detalii/stiri/SISTEMUL-de-educaie-cel-mai-perfomant-din-lume-este-n-FINLANDA-PRADOX-nu-se-ncurajeaz-100523.html
http://www.financiarul.ro/2012/12/04/care-este-secretul-sistemului-de-educatie-din-finlanda/

Anunțuri